voetnoot

Cricket volop in the picture dankzij nieuwe activatiestrategie

24-05-2017

Hoewel cricket na voetbal de populairste sport is in de wereld zoekt de Koninklijke Nederlandse Cricket Bond (KNCB) al jaren naar groei. De veelzijdige balsport met miljoenen beoefenaars, met name in Engeland, India, Pakistan en Australië, weet in Nederland helaas nog te weinig fans aan zich te binden. De hoogste tijd om het tij te keren. En dus koppelde sport&zaken het team van de KNCB aan het creatieve Haarlemse marketingbureau BASIS ActivatieMarketing. In Haarlem waren ze direct enthousiast: “Cricket heeft zoveel in zich waar marketeers mee kunnen werken, zowel de sport zelf als the cricket way of life!”.

Een marketingdroom

Samen met BASIS heeft de KNCB de activatiestrategie ‘Welcome to the pitch’, ontwikkeld om de sport te laten groeien. BASIS heeft bij het opzetten van de activatiestrategie een tailormade variant op het eigen activatie marketing model gehanteerd. “Dit hebben we het Cricket Marketing Model genoemd en wordt gebruikt om nieuwe fans, spelers en uiteindelijk leden te werven,” legt Robert Bolhuis (partner bij BASIS) uit. “Er is een concrete vertaalslag gemaakt naar de korte termijn en de wat langere termijn: eerst het laaghangend fruit en zo stap voor stap naar een steeds grotere doelgroep. Cricket kent een intensieve community en die gaat sterker ingezet worden.”

 

Cricket 1

Doeltreffende boodschap!

Beide partijen hebben het adviestraject met veel enthousiasme en inspiratie doorlopen. “Het was mooi om te zien hoe we met elkaar een strategie ontwikkelden en tegelijkertijd concrete onderdelen al direct werden opgepakt door de KNCB. Van social media tot community marketing, B2B naar scholen en internationale bedrijven. Met overal dezelfde boodschap: Welcome to the pitch!”, aldus Robert Bolhuis. “Prettig, constructief, helder én haalbaar. Robert Bolhuis heeft ons goed, en stap voor stap, begeleid vertelt Alex de la Mar (directeur van de KNCB) over de samenwerking met BASIS.

 

Cricket Alex en Robert

Op de foto ontvangt Alex de la Mar (KNCB) het eerste exemplaar van de activatiestrategie ‘Welcome to the pitch’ uit handen van Robert Bolhuis (BASIS).

Ook hart voor de sport?

De samenwerking tussen BASIS ActivatieMarketing en de KNCB is tot stand gekomen door de inzet van sport&zaken: de matchmaker tussen de sport en het bedrijfsleven. Ook als bedrijf de sport adviseren en kennis en kunde delen? Of kan het bedrijfsleven jullie wellicht helpen bij een sportorganisatie vraagstuk? Vraag dan nu een adviestraject aan via deze link!