voetnoot

Coaching | Branche organisatie in de sport | verslag

Op 21 maart brachten wij ruim twintig vertegenwoordigers van sportbonden bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen over het actuele thema 'branche organisatie in de sport. Verschillende adviseurs van de sport uit ons netwerk gaven een presentatie. 

Bekijk de presentaties van de sprekers en check hier het Twitter report!

 

Coaching | Branche organisatie in de sport | verslag

Veel sportbonden hebben de ambitie om zich te ontwikkelen tot een branche organisatie. Zij willen niet alleen voor hun leden van meerwaarde zijn, maar voor de totale doelgroep die de sport beoefend. Niet alleen vraagt de markt hierom; het is ook een duidelijke opdracht vanuit de Sportagenda 2016: sportbonden moeten uitgroeien tot dé autoriteit in hun tak van sport.


Presentaties (klik op de oranje naam voor de betreffende presentatie)

• Huibert Brands - NOC*NSF

• Rita Ter Steeg – VNO NCW

• Angelique Timmer – BoerCroon


Workshops

  1. Bernadette Kester (NDB) en Ferdi van den Berg (Berenschot)
  2. Huub Stammes (Wandelsportbond)
  3. Maurice Leeser(Watersportverbond) en Sven Wouters (Twynstra Gudde)

De autoriteit van je sport worden, hoe pak je dat aan?

Vijf tips uit de discussies

  1. Durf keuzes te maken! Waar sta je wel en niet voor? Dit betekent soms ook afscheid nemen van verenigingen die het anker uit blijven gooien.
     
  2. Denk na over gedifferentieerd lidmaatschap: elk lid heeft andere behoeften; kom ze daarin tegemoet.
     
  3. Bedenk nieuwe verdienmodellen. Een grote koepel die gericht is op leden, dat hoort niet meer. Om Nederland in beweging te brengen, moet je zelf ook kunnen meebuigen.
     
  4. Zoek de samenwerking met andere organisaties. Zie ze niet als concurrenten maar als partij met hetzelfde doel. Samen heb je meer slagkracht en een groter bereik.
     
  5. Stel een ‘Raad van Anders’ aan: mensen die anders (3.0!) durven te denken’


Gehoord

  • “We doen al heel veel maar het lukt ons nog te weinig om het over de bühne te brengen”
     
  • “Al onze tijd en energie gaat nu nog naar administratie en backoffice in plaats van service en promotie. We zijn veel meer bezig met de interne organisatie terwijl we veel meer tijd moeten besteden aan onze externe organisatie”.
     
  •  ‘We willen onze marketing/communicatie capaciteit vergroten en tegelijkertijd de balans tussen de sport en de commercie houden. In de praktijk is het lastig om hier evenwicht in de vinden. ¾ van de bonden is met uitvoering van competitie/ administratie/ verenigingsondersteuning bezig.’
     
  • ‘De bond moet ipv in de uitvoering zitten, veel meer op de regie rol gaan zitten’
     
  • ‘De heilige pijlers (van de verschillende disciplines, zoals de verschillende dansen/watersporten/vechtsporten) moeten vervagen en we moeten meer toe naar multidisciplinaire teams waarbij alle verschillende disciplines om tafel zitten. ‘
     
  • ‘Alleen met het organiseren van de sport kom je er niet meer. Anno 2013 wordt méér van de bond verwacht.’
     
  • ‘NOC*NSF moet haar rol als verenigingskoepel pakken en ons hiermee helpen. Nu vissen we allemaal in dezelfde vijver en vinden we het wiel zelf uit, terwijl er massa’s gegevens en documenten voorhanden zijn. Bundel die, zet die in een database waar we allemaal uit kunnen putten. Of stel een paar marketeers beschikbaar voor bonden.’